من نفسي

بكسر النون

الاسم:
الموقع: الدقهلية- القاهرة, Egypt

الأحد، أغسطس 28، 2005

شخابيط سياسية

شخابيط سياسية
الانتخابات: هي الموسم الذي تنتعش فيه تجارة..اللافتات..الوعود..والنفاق!ا
حرية الرأي : هو حق المواطن العربي في أن يصرخ "لا" بأعلى صوته ضد استبداد الحكام..حكام مباريات كرة القدم المحلية طبعا!ا
الديمقراطية: هي أن تسمح حكومة صماء لشعب أخرس بأن يقول رأيه بكل حرية!ا
قانون الطوارئ : هو القانون الذي يتيح "لهم" القبض عليك لمجرد الاشتباه، ولا يتيح "لك" أن تقول لهم "بم" رغم أنك لاتشتبه..أنت "متأكد"!ا
سياسة التقشف: هي السياسة التي تطبق على الناس اللي فوق فيمنتعون عن الأكل اتباعا لريجيم قاس، و يتبعها الناس اللي تحت فيمتنعون عن الأكل لأنهم أساسا مش لقيين يأكلوا!ا
الشفافية: هي الحرية في أن ترى التفاصيل التي يخفيها فستان هيفاء الشفاف..لا أن ترى التفاصيل التي يخفيها فستان الفساد المعتم!ا
الأحزاب السياسية: قهاوي..أراد أصحابها أن يتهربوا من الضرائب ..فنزعوا يافطة القهوة..وكتبوا مكانها حزب!ا
حق تقرير المصير: هو الحق الذي تمنحه الحكومة للشباب العاطل..إما أن ينتحر..أو يقتل نفسه!ا

14 Comments:

Blogger Lasto-adri *Blue* said...

بقى أنا لما لقيتك رجعت وفرحت برجوعك.. فقررت أقولك عودا أحمد بعد الغيبة الطووووووويلة
ألاقيك كاتب عن السياسة!!!!!!

عموما هى دى كانت فى "الدستور" ولا حاجة!؟
مش عارفة لكن ظريفة وعود أحمد برضو لسه

12:00 م  
Blogger Lasto-adri *Blue* said...

أه نسيت أقولك.. صباحك فل

12:01 م  
Blogger محمد هشام عبيه said...

لست أدري:يافندم ميرسي على اطلاعك المستمر والدءوب"حلوة الدءوب دي!"..
هي فعلا الغيبة طويلة..بس يعني لم أجد ما أقوله في الفترة السابقة..
المدونة غير منشورة بالدستور..وفيما يبدو أنت ربطت بينها وبين مايكتبه بلال فضل في الدستور..الفكرة فعلا متقاربة..لكن المدونة ستستخدم في شيء أخر مختلف..ستعرفينه عن قريب إن شاء الله إذا كنت لازلت تتابعين بص وطل..
أه..
وصباحك انت اللي فل الفل

3:17 ص  
Blogger Ahmed Shokeir said...

صباح الخير
بصراحه أنا ماعرفش أنا جيت هنا إزاى .. فعلا شبكه عنكبوتيه ...بس بصراحه فرصه كويسه .. المدونه باين عليها ساخرة وأنا باحب النوع ده .. وماحبش للأسف الشعر هاخرج بره أشوف البوستات اللى قبل كده ، وتحياتى
أه بمناسبه التعريفات عايزين تعريف لل...
القياده .. والعبور

زنقه .. مش كده ..!!؟؟

1:17 ص  
Blogger محمد هشام عبيه said...

أستاذ أحمد :يافندم البلوج نور..وأتمنى أن تكون زيارة سعيدة والا تصب لعناتك بعد ذلك على الشبكة العنكوبتية.
القيادة ..والعبور؟؟!!!ا أخ زنقة دي..
بس وحياتك عندي لأكتبهملك قريب جدا إن شاء الله..

9:45 ص  
Blogger معاذ رياض said...

واضح جدا تأثرك بالجاموس المحيط لمؤلفه العلامة بلال ابن فضل الدستورى.. ناقص بس عمرو سليم يرسم لك جاموسة ماسكة مسدس وبتنتحر.

1:30 م  
Blogger محمد هشام عبيه said...

معاذ:همم..هذه ثاني مرة أتلقى فيها نفس الكلام"الاتهام"..أزعم أني وأنا اكتب لم يكن في بالي مطلقا تقليد بلال فضل..لكن بطبيعة الحال لا أنكر أن لبلال فضل حق الاختراع الأول..ولا أعرف هل يعني هذا ألا يقترب أحد من نفس المنطقة التي يلعب هو فيها..سؤال استفهامي وليس استنكاري والله..
بخصوص عمرو سليم ..ياريت..هو الواحد يطول!ا
شكرا على مرورك الطيب..ولاتنسنا..
وألف مبروك نشر رائعتك "أحلام العسكري الأبيض " في الأهرام..هو ده الشغل ولا بلاش..

1:09 ص  
Blogger odabati said...

حلو يا محمد اننا نعيد تعريف الاشياء بعد ما فقدنا التعريف وقربنا نفقد الاشياء ...يارب ما نفقدش "اننا"!

3:57 ص  
Blogger محمد هشام عبيه said...

أدباتي: أشكرك على مرورك..مرورك وتواصلنا جميعا معا هذا هي الأشياء التي تساعدنا في أن نحافظ على "إننا"

2:49 م  
Blogger Mr.GEMYHOoOD said...

جميله جدا و انا عن نفسى مثلى الاعلى فى الكتابه الاستاذ بلال فضل و الاستاذ ابراهيم عيسى ربنا يخليهم لينا يا رب

8:21 م  
Blogger محمد هشام عبيه said...

يوماتي:أشكرك..طبعا الأساتذة إبراهيم عيسى وبلال فضل أثروا في كثيرين..ولهم حق وسبق التميز في الكتابة بشكل فريد.

3:04 ص  
Blogger george said...

انا فعلا معجب بيك من ساعة ما انت اصبحت بتكب صفحة في الدستور و كمان الاسئلة اللي انت بتخترعها كل اسبوع و انا لقيتك وانا ببحث علي النت. وانا كنت عايز اعرف اكتب للدستور وخلاص سلام بقي عشان وريا مذكرة كتير.

12:02 م  
Anonymous غير معرف said...

6K聊天室,080中部人聊天室,聊天室交友,成人聊天室,中部人聊天室,情色聊天室,AV女優,AV,A片,情人薇珍妮,愛情公寓,情色,情色貼圖,情色文學,色情小說,色情,寄情築園小遊戲,AIO交友愛情館,情色電影,一葉情貼圖片區,色情遊戲

言情小說,情色論壇,色情網站,微風成人,成人電影,嘟嘟成人網,成人,成人貼圖,成人交友,成人圖片,18成人,成人小說,成人圖片區,微風成人區,成人網站,免費影片,色情影片,自拍,hilive,做愛,微風成人,微風論壇,AIO

情趣用品,情色,成人,A片,自拍

情趣用品,色情,成人影片,色情影片,免費A片

情趣用品,成人網站,A片下載,日本AV,做愛

情趣用品,美女交友,A片,辣妹視訊,情色視訊

情趣用品,色情聊天室,聊天室,AV,成人電影

4:44 ص  
Blogger will said...

6K聊天室,080中部人聊天室,聊天室交友,成人聊天室,中部人聊天室,情色聊天室,AV女優,AV,A片,情人薇珍妮,愛情公寓,情色,情色貼圖,情色文學,色情小說,色情,寄情築園小遊戲,AIO交友愛情館,情色電影,一葉情貼圖片區,色情遊戲

言情小說,情色論壇,色情網站,微風成人,成人電影,嘟嘟成人網,成人,成人貼圖,成人交友,成人圖片,18成人,成人小說,成人圖片區,微風成人區,成人網站,免費影片,色情影片,自拍,hilive,做愛,微風成人,微風論壇,AIO

情趣用品,情色,成人,A片,自拍

情趣用品,色情,成人影片,色情影片,免費A片

情趣用品,成人網站,A片下載,日本AV,做愛

情趣用品,美女交友,A片,辣妹視訊,情色視訊

情趣用品,色情聊天室,聊天室,AV,成人電影

4:44 ص  

إرسال تعليق

<< Home