من نفسي

بكسر النون

الاسم:
الموقع: الدقهلية- القاهرة, Egypt

الاثنين، يوليو 04، 2005

مكتوب على مصر

مكتوب على مصر

أذكر أن في إحدى المظاهرات التي شاركت فيها أيام الجامعة –وهي ليست مظاهرات كثيرة على العموم- أن الحماس أخذ بالمتظاهرين وخرجنا لأول مرة بالمظاهرة من الحرم الجامعي إلى شوراع المنصورة ، يومها تضامن معنا عدد كبيرا من الناس العاديين الموجودين في الشارع، كنا نهتف صارخين" اللي بيضرب في العراق بكره هيضرب في الوراق" وكنا نسكب البنزين على العلم الإسرائيلي والأمريكي ونشعل فيهما النار ، يومها بعد أن يأس رجال الأمن منا ومن إمكانية أن نتفرق بدأوا هم في تفريقنا بوسائلهم المعتادة التي اشعرتنا بأننا سببنا لهم إزعاجا وكان هذا يكفينا في هذا الوقت على الأقل.
وقتها كان بعض أصدقائي يسخرون مني ويتسألون "وإيه اللي هتعملوا المظاهرات، هتحرر العراق وفلسطين يعني؟!" و كنت أرد عليهم بأن المظاهرة ليست سوى "موقف" ،وسيلة للتعبر عن رأيي ربما لن تغير حالا الأن ولكنها ربما تغير بتراكمها وتدفقها وتدافعها فيما بعد ، ولعل هذا ما حدث فعلا في لبنان وفي أوكرانيا..ومن الممكن أن يحدث في مصر أيضا .
نعم من الممكن أن يحدث هذا في مصر فعلا فبعد أن راحت أيام الجامعة كنت وقتها أتساءل كيف سأشارك في مظاهرة مرة أخرى ، والمظاهرات ممنوعة في الشوراع في أي مكان في مصر ، وكنت أتساءل أيضا هل يمكن أن يجيء اليوم الذي أخرج فيه في مظاهرة في الشارع من أجل شأن مصري وليس من أجل شأن عراقي أو فلسطيني مع كامل احترامي لمعاناة البلدين؟
الغريب أن ماكنت أتخيله أمر غير قابل للتحقيق بات أمرا واقعا ، ولم يعد يمر أسبوع في مصر إلا ونجد مظاهرة قد خرجت تطالب بالإصلاح والتغيير، وهكذا لم يعد الرأي فردي بل بات يأخذ الشكل الجماعي بات الصوت المنفرد أصواتا مجتمعة ، ومن يدري ربما يكون هذا اليوم الذي تحدث فيه المظاهرات تغييرا في مصربكرة ولا حتى بعده..ولايمكن حتى بعد سنة...المهم أنه يوم ..ومكتوب على مصر.

11 Comments:

Blogger Omar Mostafa said...

"واللمة ممنوعة في كل ميادينّا

والكلفة مرفوعة بين صبرنا وبينّا"

اتظاهر يابني، بس اوعاك تتظاهر، مش هو ده الموضوع

1:12 ص  
Blogger Miro said...

زمان كنا بناخد درس قراءة كان أوله بيقول "في تاريخ مصر الحديث مر يومان .. يوم كئيب حزين ويوم سعيد مشرق" طبعا اليوم الحزين هو يوم النكسة واليوم العظيم هو 6 أكتوبر .. ياما الواحد بيتمنى يكون فيه يوم تالت .. مش يوم ثورة أو تحرير لكن يوم حساب ، بعد أكتر من 50 سنة حرية واستقلال عملنا ايه؟ ووصلنا لايه؟؟ والأهم عايزين ايه بعد كده؟؟؟ يعني حاجة كده شبه إعادة ترتيب الأوراق .. حاجات كتيرة حوالينا بتقول إن اليوم ده فعلا ممكن يكون قريب .. بتمنى أشوفه وبتمنى أكتر أشارك فيه

4:26 ص  
Blogger Aladdin said...

بالنسبة لبكرة شو؟ (مع الاعتذار لزياد الرحباني)

سعيد لمعرفة تاريخك النضالي بس اوعي تقول لحد في الشغل لحسن يفتكروا انك واحد "مثير للشغب"!

9:00 ص  
Blogger Doaa Samir said...

هيحصل يا محمد بس امتى وازاي، مش هو ده اللي شاغلني. اللي شاغلني إني نفسي ومصرة إنه يحصل ويكون لي فيه نصيب لحسن قوميتي (بتنأح) ليها فترة كبيرة جدا جدا خصوصا بعد المعاناة التي سببها لي تعاطفي مع العاطفيين زي سيد. وقبل كده لأني كان نفسي أعيش في الستينات زمن اليقظة.. احنا شعب بيستحمل ويسكت ويصبر نفسه ويفضل على هذا الحال لحد ما ينفجر.. وحتى في انفجاره بيحب ينفجر على مراحل لحد ما يحدث الانفجار الكبير. قول يارب

1:22 ص  
Blogger محمد هشام عبيه said...

عمر: أوعدك أني مش هتظاهر التانية، وهأحاول أتضاهر مع إني معملتهاش من أيام الجامعة..مش هو ده الموضوع
ماريان: ياباشا تعليقك جامد وملخص ومعبر بشكل رائع..ينفع بداية لمقال طويل ممكن تكتبيه عندك في مدونتك..اليوم ده فعلا قريب إن شاءالله..بس قولي يارب
علاء الدين: ياباشا أنا مليش لانضال سياسي ولايحزنون..وبعدين ده كلهم 3 أو 4 مظاهرات اللي مشيت فيهم أمال اللي اعتقوا ولا اتسحلو يبقوا إيه بقى..صباح الفل
دعاء:هي الستينات مكنتش يقظة قوي كان فيها كتم نفس وشنق أرواح برضة..بس أنا معاك أن البد كانت حية على الأقل..مين عالم جايز الأيام اللي جاية تكون مخبية لنا أفضل من الستينات ..وعلى رأي العاطفي..آآآ..

2:28 ص  
Blogger freedom said...

أستاذ محمد
هذا مجرد انذار تحذيري بسيط
ابتعد عن التفكير فى مثل هذه الأمور
الكلام واضح
مجرد التفكير
فأنت تعاني يا صديقي من هلاوس سمعية وبصرية ناتجة عن أزمة نفسية ربما يكون سببها صدمة عاطفية بسيطة
ونصيحة أنت فى حاجة لزيارة طبيب نفسي
و من منطلق حرصنا على صحة كل مواطن وقواة العقلية
نوفر لسيادتك زيارة مجانية لطبيب نفسي محترف فى علاج مثل حالتك
كل ما عليك أن تبادر بالتوجه للعنوان التالي وفقط قل لهم أنا فلان
هما عندهم فايل باسمك فيه تاريخك المرضى بالكامل
التحرير - لاظوغلي - مبنى شهير فى شارع الشيخ ريحان
تعالي بمزاجك بدل البهدلة
كل الحكاية نص ساعة وترجع زى الفل
التوقيع
سورى مضطرين نوقع بدل
واحد صاحبك لسه راجع من هناك
اصله ايده تعبانه شوية

3:01 م  
Blogger Lasto-adri *Blue* said...

ممكن أضحك من غير ما تزعل منى..
الصراحة يا أستاذ محمد.. أنا كنت بحس بحالة غريبة كل ما أشوف المظاهرات والنقل المباشر ع الجزية والتغطية المكثفة لأكبر الإذاعات زى البى بى سى و الدوتش فيلله..
وكان عندى أمل كبير فى بكرة..
لكن والحق أقول لكتر المظاهرات -زى ما قلت- برد الحماس وهبطت الهمة.. أديكوا بتنادوا وتهللوا.. . ولا حد إتكسف على دمه..
أنا خايفة -أو لاء متأكدة-إن قصة الكلام المباح اللى نشرتها ع البلوج عندى من فترة راح تتحقق ويسيبونا نهتف ونهلل ونطلع من هدومنا ولا فى أى أمل..
مجرد ودن من طين والتنيا من عجين..

مش كدة ولا إيه؟!

6:02 ص  
Blogger محمد هشام عبيه said...

فري دوم:هو فيه صدمة عاطفية فعلا ومش بسيطة كمان ، بس أعتقد أن ده مش السبب الرئيس للعندي ده.. لأن الأعراض دي عندي من زمان..تفتكر ممكن أتعالج..وبعدين إيه حكاية أستاذ دي..؟!
لست أدري: إيه حكاية أستاذ محمد دي..حد ياجدعان قال لكم أني خريج جامعة أوكسفورد ولأن أن عمري 40 سنة..متخلو البساط أحمدي..
عاوزة تضحكي..أضحكي ولايهمك..وأنت معاك وجهة نظر طبعا..وجايز فعلا أنا متفاءل -لامؤاخذة- بعبط..بس أنا اللي فاهمه أن المظاهرات دي بتقلق أكبر رأس في البلد..صحيح هي ممكن تكون كلام وبس ، لكن الكلام ده زمان لما الخبر كان بياخد كام سنة عشان يتنقل من بلد للتانية..دلوقتي الأمر مختلف.. وأعتقد أن نظرية قطع الدومينو التي تتساقط ستتحقق ولازلت مقتنع بما قاله د.عبد الحليم قنديل..أنه لو خرجت مظاهرة في مصر من 100 ألف شخص لمدة 3 أيام متتالية..مستقبل المنطقة كله هيتغير..
كلمة أخيرة..لم أشارك في مظاهرة منذ 4 سنين كاملة..يعني أنا مش مظاهراتي..صباح الفل

9:31 ص  
Blogger Lasto-adri *Blue* said...

صباح الياسمين..
معلش أخدتنى الجلالة شوية وحسيت إنى بخطب يا أستاذ
هههههههههه

1:48 م  
Blogger freedom said...

برنامج مدونات
العدد الثاني
الكلام عن :
الأحزاب السياسية المعارضة
والحركات الشعبية المعارضة
هل ممكن تنضم لأحدهم
ولو لأ طب ليه
وايه البديل من وجهة نظرك؟
مشاركتكم بكل حرية
هتذاع على
مدونات
الشباب والرياضة
السبت والثلاثاء
العاشرةوالنصف مساءا
ارسل مشاركتك مع اسمك أو اسم المدونة على :
modawanat@yahoo.com

4:05 م  
Anonymous غير معرف said...

شوف انت متكلم عن الموضوع من امتى و احنا فايه دلوقتي!!!
يا رتني تابعتك من زمان
اسماء

11:46 م  

إرسال تعليق

<< Home