من نفسي

بكسر النون

الاسم:
الموقع: الدقهلية- القاهرة, Egypt

السبت، ديسمبر 24، 2005

أيمن نور

أيمن نور
قبل النطق بالحكم في قضية أيمن نور..وجدت زميل في العمل يقول لي في سعادة..هو اللي يستحق السجن..أصله قل
أدبه قوي على الرئيس
أيام الانتخابات..فقلت له..لو كنت تعتبر مافعله أيمن نور أيام الانتخابات الرئاسية المنقوصة أصلا قلة أدب..فماذا تسمي مايفعله فينا مبارك ور جاله من 24 سنة؟
واليوم نطق بالحكم في القضية ذاتها ، وحكم على نور بالسجن خمسة سنوات..واعترف بأن الحكم صدمني رغم أن الكل كان يتوقعه ..لكن "التوقع" شيء "والأمر الواقع" شيئا آخر..
وربما يكون هناك من لديه بعض أو كثير من التحفظات على أيمن نور..إلا أني أعتقد أن التضامن معه هذه الأيام ..لن يكون تضامنا مع شخضه وإنما تضامنا مع حريتنا في أن نقول لأ بصوت عالي ضد النظام..وهذا هو الحق والمفروض
هذا إضافة إلى أن أيمن نور اجتهد وصنع لنفسه كاريزما في بيئة سياسية قذرة تكتم أنفاس الكل إلا إذا كانوا يتمتعون بخياشيم تجعلهم يتنفسون تحت الماء الفاسد والمجاري العاطنة مثلما حدث مع كمال الشاذلي وزكريا عزمي وغيرهم الكثير..
ويكفي لنور أنه استطاع أن يقدم نفسه كبديل - حتى ولو لم يكن البديل المثالي تماما- لمبارك من جهة ولزعماء المعارضة من جهة آخرى بعد أن أصاب الجيمع سيف الوهن والعجز والتيبس والديكتاتورية..
لست ممن يثقون كثيرا بحملات التضامن التي تبدأ صاخبة ثم تهدأ..ثم أني لست على يقين حتى بأن هذا التضامن الشفهي وحده يمكن أن يفعل شيئا..لكن إذا لم يملك المرء سوى كلمة يقولها..فليفعل..وهأنذا أعلن تضامني مع أيمن نور في محنته بكامل إرادتي الحرة وبكامل رغبتي في أن يتم تفعيل ذلك التضامن بشكل أكثر تنظيما وفاعلية لمن يحب ويريد من زملاء التدوين الأعزاء

8 Comments:

Blogger Doaa Samir said...

لا حول ولا قوة إلا بالله، دي الناس بردانة بجد.. حتى الشفايف والإيدين.. لا تضامن شفوي ولا كتابي!!!!د

على أي حال، أنا أتضامن مع الفكرة ورمزها بطريقتي الشتوية

11:57 م  
Blogger محمد هشام عبيه said...

دعاء: ميرسي يافندم على التعليق ..كويس أنك لحقتيني ..كنت بأفكر جديا أن أنا اكتب تعليق وأؤيد فيه نفسي!
بس عموما أنا عارف أن الدنيا برد والناس مش قادرة تطلع إيديها من تحت البطانية..وبرضة المدونة الناس اللي بيزورها قليلين قوي
يالا ..شده وتزول بأتكلم عن البرد وحبس أيمن نور!

9:36 ص  
Blogger kalam said...

يا جماعه مش عايزين برضه نتضامن ونعترض ونتحمس من غير دليل
ده راجل ادين بحكم قضائى
انا عارف ان مبارك وشلته ممكن يلفقوا اى حاجه
بس برضه ايمن نور بيحاول يضغط على مبدأ اعداء اعدائى هم اصدقائى ومتبنى نظريه المؤامره شويتين زياده
يعنى احساسى الشخصى انه مش شهيد اوى زى ما هو بيحاول يظهر نفسه
عموما هو عمل حاجات كتير تحسبله وفتح الباب لناس تانيه ان شاء الله النظام مش هيقدر يكسرها فى المستقبل
ربنا معاه لو هو برىء وربنا يجازيه لو العكس
وفى كلا الحالتين ربنا ياخد الحكومه فردا فردا

3:50 ص  
Blogger محمد هشام عبيه said...

هند: جميل جدا وبقينا تلاتة متضامين مع أيمن نور..وعلى رأي واحد أعرفه..إياكش تولع..بس نلحق نطفيها بعد كده!
كلام:أنا متفق في بعض اللي قلته..بس أهم حاجة زي ما انت قلت بالظبط أنه نور فتح الباب لحاجات كتير كانت ممنوعة..عشان كده التضامن معاه في رأيه مهم وضروري

3:09 م  
Blogger mahmoud zidan said...

ولو ان ردى على المقال متاخر شوية
بس الحقيقة انا متفق معاك جدا فيما قلت ... فعلا المسالة مش مسالة نور شخصيا ... المسالة ان المعاناة اللى بيعانيها الرجل .. نتيجة مناداته بحرية الراى .. وايضا نتيجة عدائه للنظام الحاكم الديكتاتورى

5:20 م  
Blogger محمد هشام عبيه said...

محمود زيدان: أهلا بيك أولا لأول مرة ..وثانيا أنا سعيد أنك متفق معي في الرأي وهو مايعني أنك ضمنيا متضامن مع نور..يامسهل بقينا أربعة

7:54 ص  
Anonymous غير معرف said...

ayman nour is a political joke.
Its enough he presented himself as a democratic liberalist & then goes to seek support from the muslim brotherhood by kissing their asses. nour is like everyone else, he is seeking power only for his own glory.

9:13 ص  
Blogger sonia said...

ايمن نور يستاهل السجن بس لأى سبب تانى ..اللى حصل دا فوضى وسلبيه ..ولو سكتنا على ان واحد يتسجن عشان اتكلم وقال رايه يبقى رضينا لنفسنا باهانات تانيه كتير انا متضامنه مع الفكره ..والراجل دا لازم يخرج

2:53 ص  

إرسال تعليق

<< Home